"The Gatewatcher" תערוכה בינלאומית באמסטרדם אוצרת: רונית עדן
מיצב זה הוא אחת מקבוצת עבודות רחבה בה עוסקת כהן כספי בעולם הנשי, בוחנת את השינויים החלים בגוף, את סימני הזמן, ומהי משמעות היופי.
היא מצלמת חלקי גוף של בעלה ובנה, " רוקמת" עליהן בעזרת תוכנת מחשב,מחברת במחט וחוט פשתן ומדפיסה אותן באריגים סינטטים.
עבודותיה של כהן כספי נעות בין הדו מימד לתלת מימד, היא מחברת חומרים חדישים כמו סיליקון עם דימויים המאזכרים מלאכות "נשיות" טיפוסיות כמו סריגה, אריגה , תפירה. הגוף מתפשט ומתלבש בעורו הוא והגבולות בין הבגד לגוף מטשטשים. רק רמזים או חלקי גוף מופיעים בעבודות ומזמינים מבט אחר על הגוף. רונית עדן, אוצרת
"The Gatewatcher"
Arti et Amicitiae, Amsterdam, The Netherlands 2012
התערוכה לקחה חלק באירועי יום הזכרון ויום השחרור הלאומי של אמסטרדם ,ה-4 וה-5 במאי 2012
פורסםבאתר האוניברסיטה של אמסטרדם, המחלקה ללימודי ג'נדר
התערוכה "The Gatewatcher"
עוסקת בבדיקת גבולות ג'נדר בהקשר למה שמקובל ולא מקובל בתרבות המערבית. דרך עבודות אמנות עכשוויות עולות שאלות
על הגדרת זהות מינית ומדוע נוצרת תחושת איום כשגבולות ההגדרה מטשטשים. מהו מקומם בחברה היום של סמלים חיצוניים המזדהים עם
הגדרה מינית אלה, מדוע נוצרת דחייה או אפילו תגובה אלימה כשגבולות נחצים.
הולנד ואמסטרדם במיוחד, נחשבים למקומות בהם החברה היא סבלנית ומקבלת את ה"אחר". עם זאת גם כאן ישנן תלונות רבות
על אלימות ואפלייה על רקע של הגדרה מינית. האם זה הלבוש, תנועות גוף או סממנים אחרים המזדהים עם זה "האחר" הם המאיימים?
בקבוצת העבודות המשתתפות בתערוכה "מבקרים" האמנים אצל המין האחר. הם חוצים את הגבולות המקובלים, המסורתיים של שייכות מינית:
מה צריכה לעשות אשה, או כיצד צריך גבר להתנהג. האמנים דנים בזהותם המינית בבקורת ולפעמים בלעג, מודעים לכך שחלק מזהות זו מוגדרת ומשתקפת בעיני הסובבים אותם כמו משפחה וחברים. לעיתים מה שמקובל אצל האחד הוא אקזוטי אצל האחר.
בשאלה העולה מתוך העבודות :מהם גבולות הגדרה מינית והאם הם קיימים בכלל.
כפי שכתבה על כך הסופרת וירג'ניה וולף בספרה "אורלנדו" :
"...אמנם המינים שונים זה מזה, אך בכל זאת הם מתערבבים זה בזה. כל אדם מיטלטל בין מין למין, ובמקרים רבים הבגדים
בלבד הם ששומרים על המראה הגברי או הנשי, בזמן שמתחת להם המין הוא הפוך לגמרי. כל אחד התנסה בתסבוכות ובמבוכות
הנובעות מכך;" עמ 154
עיסוק בגבולות ג'נדר לא נמצא בראש סדר עדיפיות כבעיות קיומיות דחופות עם זאת הוא נוגע בשאלות על מוסר, דת וחוק, שאלות שיש להן
השלכות חברתיות ותרבותיות בחיי היום יום שלנו. תערוכה זו לוקחת חלק באירועי 4,5 במאי אמסטרדם (יום הזכרון ויום השחרור הלאומי)
מתוך מטרה משותפת לבחון את משמעות האמירה: חברה השואפת לחופש וסבלנות. ומה משמעות האמירה בימים אלה של סערות
חברתיות ופוליטיות כאן בחברה הסובבת אותנו. רונית עדן, אוצרת http://www.roniteden.com/projects/the-gatewatcher האמנים המשתתפים:
Mirit Cohen-Caspi, Gil Yefman, Itamar Gilboa
Camile Smeets, Dorothea Seror, Mehdi-Georges Lahlou, Katarzyna Kozyra, Silia Tung